Flexibilní stravování

Co je flexibilní stravování?

Flexibilní stravování je způsob stravování, zakládající se na kontrole příjmu makro živin, konkrétně tedy bílkovin, sacharidů a tuků (kontrole celkového kalorického příjmu). Hlavní myšlenkou flexibilního stravování není zakazování a diktování konkrétních jídel, či o nutnosti dodržování striktních pravidel a jídelníčků. Flexibilní stravování, jak již z názvu vyplývá, dodává člověku více volnosti, dovoluje mu být ve stravování více flexibilní a volit preferované potraviny, což z dlouhodobého hlediska pomáhá dodržovat lepší životní styl a dosahovat lepších výsledků.


Jaká jídla volit?

I když neexistují zakázaná jídla, je důležité si uvědomit, že toto okamžitě neznamená, že můžete bezmyšlenkovitě jíst fast food, dokud budou makro živiny a kalorie splněny. Stále silně doporučujeme volit nezpracovanou stravu, která obsahuje vitamíny, minerály, zdravé tuky, vlákninu a další tělu potřebné látky. Pakliže se fast foodu nevyhnete, či nechcete, zkuste jej omezit například na konkrétní den v týdnu.

Je povolen alkohol?

S alkoholem je to podobné, jako s fast foody. I přestože doporučujeme umírněnost, nemusíte se jej nadobro vzdát. V případě, že potřebujete zapsat alkohol, zjistěte, kolik obsahuje kalorií a tyto kalorie si přidejte jako sacharidy, nebo tuky.


Kalorie? Makro živiny?

Makro živiny vyjadřují 3 základní složky potravy, tedy bílkoviny, sacharidy, tuky. Každá z těchto složek nese vlastní energetickou hodnotu, ta je vyjadřována v kaloriích (kcal). Pakliže známe obsah makro živin námi konzumované potravy, jsme schopni odhadnout jeho energetickou hodnotu, jinými slovy množství kalorií obsažené v jídle.

  • 1g bílkovin = 4kcal
  • 1g sacharidů = 4kcal
  • 1g tuků = 9kcal

Pokud víme, že 100g kuřecích prsou obsahuje cca 23g bílkovin, 0g sacharidů a 1,2g tuků, dle výše vypsaných informací o energetické hodnotě jednotlivých makro živin zjistíme, že:

BÍLKOVINY (g) SACHARIDY (g) TUKY (g)
23 0 1,2
BÍLKOVINY (kcal) SACHARIDY (kcal) TUKY (kcal) CELKEM (kcal)
92 0 10 102,8

Mnohým se může flexibilní stravování zdát v principu stejné, jako IIFYM (If It Fits Your Macros). Podoba zde je, ovšem existuje zde jeden zásadní rozdíl.

Zatímco z hlediska IIFYM se s množstvím makro živin pracuje na denní bázi, u flexibilního stravování se nad makro živinami dá přemýšlet, jako nad týdenním rozpočtem.

Co to pro Vás znamená? Není důležité kalorický příjem plnit denně na 100%. Je na Vás, zda-li konkrétní den svůj kalorický příjem splníte na 120%, nebo na 80%. Důležité je, aby na konci týdne byl váš kalorický příjem v rovnováze. V důsledku to znamená, že si můžete sami zvolit dny, kdy si dopřejete více jídla, pakliže to v rámci daného týdne dokážete kompenzovat.

Rovnoměrně rozprostřené kalorie napříč celým týdnem
Rovnoměrně rozprostřené kalorie napříč celým týdnem


Více kalorií soustředěných do jednoho dne za dosažení stejné týdenní hodnoty kalorií
Více kalorií soustředěných do jednoho dne za dosažení stejné týdenní hodnoty kalorií