Bílkoviny představují jednu ze tří základních makro živin. Jedná se o složité molekuly složené z řetězců menších molekul, které nazýváme aminokyseliny. Zatímco některé aminokyseliny si naše tělo dokáže vytvořit samo, existují i takové, které musíme doplňovat ve stravě. Takovým aminokyselinám říkáme esenciální aminokyseliny.
Největší zastoupení bílkoviny nalézají v živočišné potravě, například v mase, rybách, vejcích a mléčných výrobcích, můžeme je však najít i v rostlinné potravě, tedy například v sóji či fazolích. Z hlediska zastoupení širokého spektra aminokyselin je lepším zdrojem živočišný zdroj potravy, pokud ale člověk konzumuje rozličné zdroje rostlinných bílkovin, je možné získat stejné spektrum aminokyselin, jako ze stravy živočišné.
Proč bychom měli dbát na dostatečný přísun bílkovin?
Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem všech tkání, proto jsou důležité pro jejich další růst či obnovu. Společně se sacharidy a tuky mohou být využity i jako zdroj energie pro naše tělo. Mezi další funkce, které závisí na bílkovinách, patří:
Růst kůže, vlasů a nehtů – převážně tvořeny bílkovinami
Přeprava živin – bílkoviny jsou nosičem mnoha molekul a živin v krvi (hemoglobin)
Tvorba hormonů – mnoho hormonů vzniká právě z bílkovin
Trávící enzymy – typ bílkoviny, které podporují chemické reakce, jenž dále pomáhají trávit jídlo, či regulovat produkci inzulínu
Imunitní systém – protilátky jsou typ bílkoviny produkovány jako odpověď na infekci
Kolik bílkovin potřebujeme?
Odpověď na tuto otázku se pro každého jednotlivce liší. Záleží na několika faktorech, jako množství a typu aktivity, množství svalové hmoty, věku, typu pohlaví a také dlouhodobém cíli jednotlivce. Všechny tyto faktory se na doporučeném množství bílkovin projeví. Obecně platí, že muži mají větší potřebu bílkovin kvůli své tělesné stavbě (více svaloviny), než ženy. Sportovci a lidé fyzicky vytíženi by měli konzumovat více bílkovin, než sedavá populace.
Pokud si počítáním makro živin nemáte zkušenosti a nemáte vůbec představu o tom, kolik bílkovin byste měli denně konzumovat, můžete začít v rozmezí 1,8g – 2,2g na kilogram tělesné váhy, jedná se však o obecné tvrzení, které v mnoha případech nemusí pokrýt vaše denní potřeby.
Zdroje kvalitních bílkovin:
Maso (zejména hovězí, kuřecí, rybí)
Vejce
Mléčné výrobky (tvaroh, bílé jogurty, cottage sýr, skyr)
Počítáte kalorie? Přečtěte si 5 nejčastějších chyb, které při zapisování můžeteudělat a vyvarujte se jim. 1. NEDODRŽUJETE NASTAVENÉ KALORIE Pro to, abyste efektivně došli k vašemu cíli …
Chcete začít žít zdravěji a nevíte, jak na to? Věřte, že i maličkými krůčky můžete dosáhnout vašich vysněných cílů. Zařaďte do vašeho života následujících 5 …
Hubnutí je velmi propírané téma, které řadu z nás nenechává chladným. Pár kilo navíc totiž dokáže člověka pěkně potrápit. Přibírání na váze je navíc častou příčinou …
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.