Jak jistě víte, keto dieta je založena na co nejmenším příjmu sacharidů. Místo nich do jídelníčku zařazuje potraviny s pořádnou dávkou zdravých tuků a přiměřeným množstvím bílkovin. Cílem keto diety je, aby vaše tělo získalo více kalorií právě z tuků.

Dieta funguje tak, že spotřebovává zásoby cukrů v těle. V důsledku toho začne rozkládat tuky, které se přemění na energii. Tento proces vede k produkci molekul zvaných ketony, které tělo využívá jako palivo. A jak už správně tušíte – když tělo spaluje tuky, vede to k úbytku hmotnosti.

Existuje několik typů keto diety, jako je standardní ketogenní dieta nebo cyklická ketogenní dieta.

V tomto článku se dozvíte výhody keto diety, ale také, jaká mohou být její rizika.

1. Podporuje hubnutí

Keto stravování má výrazný účinek na hubnutí. Jídelníček je založen na potravinách, které mohou snižovat hormony zodpovědné za pocit hladu. V důsledku diety dochází ke snížení chuti k jídlu, zvýšení metabolismu a redukci váhy.

V metaanalýze z roku 2013, do které bylo zahrnuto 13 odlišných studií, vědci zjistili, že lidé na ketogenní dietě zhubli za 1 rok o 2 kg více než lidé dodržující nízkotučnou dietu.

Stejně tak i jiné vyhodnocení 11 studií prokázalo, že lidé na keto stravování zhubli po 6 měsících o 5 kg více než ti, kteří dodržovali nízkotučnou dietu.

2. Zlepšuje akné

Akné má několik různých příčin a u některých lidí může souviset se stravou a hladinou cukru v krvi. Konzumace stravy s vysokým obsahem zpracovaných a rafinovaných sacharidů může změnit rovnováhu střevních bakterií. To má za následek razantní výkyvy hladiny cukru v krvi, které mohou mít negativní dopad na zdraví pokožky.

Podle studie z roku 2012 může ketogenní dieta snížit příznaky akné, právě díky redukci v příjmu sacharidů.

3. Může snížit riziko vzniku rakoviny

Vědci zkoumali účinky ketogenní diety jako prevence, či dokonce jako léčbu některých druhů rakoviny.

Jedna studie zjistila, že ketogenní dieta je bezpečnou a vhodnou doplňkovou léčbou (spolu s chemoterapií a radioterapií) k některým druhům rakoviny. V rakovinných buňkách totiž způsobovala větší oxidační stres než v normálních buňkách, což vedlo k jejich postupnému odumírání.

Novější studie z roku 2018 naznačuje, že vzhledem k tomu, že ketogenní dieta snižuje hladinu cukru v krvi, mohla by také snižovat riziko inzulinových komplikací, které mohou mít souvislost s některými druhy rakoviny.

Ačkoli zmíněné výzkumy naznačují, že ketogenní dieta může mít určitý přínos při léčbě rakoviny, studie v této oblasti jsou prozatím omezené. Vědci musí provést více studií, aby plně pochopili potenciální přínos ketogenní diety v rámci prevence a léčby rakoviny.

4. Může zlepšit zdraví srdce

Při ketogenní dietě je důležité, aby si člověk vybíral zdravé potraviny. Některé důkazy ukazují, že konzumace zdravých tuků (jako je avokádo) namísto méně zdravých tuků (jako jsou vepřové škvarky) může přispět ke zlepšení zdraví srdce snížením hladiny cholesterolu.

Přehled studií na zvířatech a lidech na keto dietě z roku 2017 ukázal, že u některých lidí došlo k výraznému poklesu hladiny celkového cholesterolu, lipoproteinu o nízké hustotě (LDL) neboli špatného cholesterolu a triglyceridů. Naopak se zvýšila hladina lipoproteinu o vysoké hustotě (HDL) známého jako „dobrý“ cholesterol.

 Vysoká hladina cholesterolu může zvyšovat riziko kardiovaskulárních onemocnění. Keto dieta, která snižuje hladinu cholesterolu, proto může snížit riziko srdečních komplikací.

Pozitivní účinky diety na zdraví srdce závisí zejména na kvalitě stravy. Proto je při dodržování keto diety důležité jíst zdravé a nutričně vyvážené potraviny.

5. Může chránit funkci mozku

Některé studie, jako například tato z roku 2019, naznačují, že ketony, které vznikají během keto diety, mají neuroprotektivní účinky. To znamená, že mohou posilovat a chránit mozek a nervové buňky.

Z tohoto důvodu může keto dieta pomoci člověku předcházet nebo lépe zvládat onemocnění, jako je například Alzheimerova choroba.

Je však třeba provést další výzkum účinků keto diety na mozek.

6. Snižuje výskyt epileptických záchvatů

Poměr tuků, bílkovin a sacharidů v keto dietě mění způsob, jakým tělo využívá energii. Tomuto postupu se říká ketóza. Jedná se o metabolický proces, během kterého tělo využívá jako palivo ketolátky.

Nadace pro epilepsii poukazuje na to, že ketóza může snížit počet záchvatů u lidí s epilepsií – zejména u těch, kteří nereagovali na jiné léčebné metody. Je třeba provést další výzkum, aby se zjistilo, do jaké míry je tato metoda účinná. Nejvíce se keto dieta osvědčila u dětí trpících fokálními záchvaty, které se díky dietě snížily.

Ke stejnému závěru došela i studie z roku 2019, která potvrdila hypotézu, že keto dieta snižuje výskyt epileptických záchvatů hned několika různými mechanismy.

7. Snižuje příznaky PCOS

Syndrom polycystických ovárií (PCOS) je hormonální porucha, která může vést k nadbytku mužských hormonů, ovulační dysfunkci a polycystickým vaječníkům. Strava s vysokým obsahem sacharidů může u lidí s PCOS vyvolat nežádoucí účinky, jako jsou kožní problémy a přibývání na váze.

Neexistuje mnoho klinických studií, které by se zabývaly vlivem ketogenní diety na PCOS. Jedna pilotní studie z roku 2005 zkoumala pět žen po dobu 24 týdnů. Vědci zjistili, že ketogenní dieta zlepšila několik markerů PCOS, včetně:

  • úbytku hmotnosti
  • hormonální rovnováhy
  • poměru luteinizačního hormonu (LH) a folikuly stimulujícího hormonu (FSH).
  • zlepšení hladiny inzulínu nalačno

Jiný přehled studií z roku 2019 zjistil, že keto dieta má příznivé účinky pro osoby s hormonálními poruchami, včetně PCOS a cukrovky 2. typu. Zároveň však upozornili, že studie byly příliš různorodé na to, aby bylo možné keto dietu doporučit jako obecnou léčbu PCOS.

Rizika a komplikace

Ketogenní dieta může mít řadu zdravotních výhod. Dlouhodobé držení ketogenní diety však může mít nepříznivý vliv na zdraví, včetně zvýšeného rizika následujících zdravotních problémů:

  • ledvinové kameny
  • nadbytek bílkovin v krvi
  • nedostatek minerálů a vitaminů
  • hromadění tuku v játrech

Keto dieta může způsobit nežádoucí vedlejší účinky, které mnoho lidí zná jako keto chřipku. Tyto nežádoucí účinky mohou zahrnovat:

  • zácpu
  • únavu
  • nízkou hladinu cukru v krvi
  • nevolnost
  • zvracení
  • bolesti hlavy
  • nízkou toleranci k fyzické námaze

Tyto příznaky se vyskytují zejména na začátku diety, kdy se tělo přizpůsobuje novému zdroji energie.

Pokud patříte do některé z těchto skupin, měli byste se keto dietě raději vyhnout:

  • lidé s cukrovkou, kteří užívají inzulín
  • lidé s poruchami příjmu potravy
  • osoby s onemocněním ledvin nebo pankreatitidou
  • ženy během těhotenství a kojení

Keto dietu by neměli držet ani lidé, kteří užívají léky zvané inhibitory sodíko-glukózového kotransportéru 2 (SGLT2) na diabetes 2. typu. Tento lék zvyšuje riziko diabetické ketoacidózy, nebezpečného stavu, který zvyšuje kyselost krve.

Co si ze článku odnést

Lidé, kteří chtějí začít s keto dietou, by se měli poradit s lékařem a zjistit, zda netrpí cukrovkou, hypoglykémií, srdečním onemocněním nebo jinými zdravotními potížemi, aby se ujistili, že keto dieta pro ně je bezpečným stravovacím režimem.

Mějte na paměti, že studie o dlouhodobých přínosech ketogenní diety chybí. Není jasné, zda je udržování této diety po delší dobu prospěšnější než méně restriktivní vzorce zdravého stravování.

Ketogenní dieta omezuje nebo výrazně omezuje sacharidy. Některé sacharidy však poskytují zdraví prospěšné látky. Při méně restriktivním způsobu stravování by lidé měli konzumovat stravu, která zahrnuje různé vláknité sacharidy s vysokým obsahem živin, jako je ovoce a zelenina, spolu s výživnými zdroji bílkovin a zdravými tuky.

Sdílejte článek:

Mohlo by vás zajímat…

Nejčastější otázky

Co je kalorický deficit?

Proč diety (ne)fungují a proč po jejich konci často všechno nabereme zpět? Jakou v tomto hraje roli kalorický deficit? Těmito a dalšími zajímavými otázkami se budeme …

Nejčastější otázky

Co je viscelární tuk?

Každého člověka zajímajícího se o zdravý životní styl jistě někdy napadlo, kolik procent tuku na svém těle vlastně nosí. Napadlo vás však někdy, že člověk …